maandag 31 mei 2010

Via Twitter naar het Torentje

In deze dagen voorafgaand aan de Tweede Kamer-verkiezingen op 9 juni is het in kranten en op tv een geliefd thema: hoe politici sociale media als Hyves, Facebook en de berichtendienst Twitter gebruiken om zoveel mogelijk stemmen binnen te halen en zo het Torentje in Den Haag te bereiken.
Koplopers op Hyves zijn Balkenende met bijna 200.000 vrienden en PVVer Geert Wilders met 86.000 vrienden.* Op Twitter is een partijgenoot van Balkenende, Maxime Verhagen al lange tijd actief, hoewel Groen Links lijsttrekker Femke Halsema er ook wat van kan.
In de afgelopen weken hebben met uitzondering van Mark Rutte ook alle andere lijsttrekkers zich op Twitter aangemeld. Niet zozeer om met de kiezer te communiceren, alswel om de verkiezingsboodschap uit te dragen. Dit laatste bleek uit een onderzoek van de NOS, dat afgelopen zondag in het NOS-journaal werd gemeld: de meeste lijsttrekkers geven niet of nauwelijks antwoord op vragen die hen via Twitter worden gesteld. De enige die dit wel en in ruime mate deed is Marianne Thieme, lijsttrekker van de Partij voor de Dieren, die van de NOS dan ook de 1e prijs krijgt als "actiefste en sociaalste twitteraar".

Een politicus die al jaren geleden de kracht van sociale netwerken onderkende is de huidige Amerikaanse president Barack Obama.
Zijn campagneteam mobiliseerde in 2008 Obama's 'volgelingen' via Facebook,  zette toespraken van Obama op You Tube en verspreidde campagnenieuws via e-mail en sms, voordat de traditionele media dat konden brengen.
Lees er alles over in het boek
Communicator-in-chief: how Barack Obama used new media technology to win the White House.
Auteur: J.A. Hendricks
Plaats en jaar van uitgave: Lanham MD, 2009
En : te leen in de Bushuisbibliotheek (op de plank te vinden onder nummer 89.57 297)

* Cijfers afkomstig uit: artikel 'Via Twitter naar het Torentje'  in: Haarlems Dagblad, d.d. 22-5-2010

1 opmerking: